torsdag 22 september 2011

Baby converse med twist, tobaks gubbe och pasta pasta!(

Jag tänkte skriva inlägg tre gånger idag men detta får bli tre-i ett istället, därav rubriken. 

Efter 3 nätter av vaket barn och två dagar av dåligt matintag av dotter verkar det ha vänt i dag. D har ätit bra, sover redan gott och har varit go och glad nästan hela dan. Det är hon ju jämt, lilla goa unge men ibland är det rutten mage eller snorig näsa, otäck dröm eller annat som stör. Det vände idag när Loppan kom på besök.

D fick de sötaste converse skorna i historien, storlek större, så nästa år, rultar hon nog runt i dem. Så länge pryder de stegen i sovrummet tillsammans med ett mjukdjurs får från J, (tack för den söta present fina J).

Det var underbart att få prata med brunbrända Loppan igen. Hon har haft en underbar semester med sin älskling och en trygg resa, så jag är nöjd. Oron i min mage har lagt sig. Tack för det! Nu är jag glad som en spelman. Jätte glad för Loppans skull. 

Vi hade en mysig fika, som alltid med prat om livet, kärleken, hennes resa, framtid, män, barn, snor. Ja, allt under solen, i princip. Jag älskar min Loppa och är glad att hon är hemma igen. D älskar henne också. Loppan är Ds okrönte moster. Loppan är nämligen som en lillasyster för mig. Då blir det så. Hon får D som systerdotter på köpet liksom:). Det verkar vara till bådas förnöjelse.

Efter fikat mötte jag upp en arg make med en sovande bebis i vagnen. Han skulle hämta ett intyg från skolans reception men de hade stängt trots löfte om öppet. Till saken hör att mannen slutat puffa och tuggar numera tobak. I sådana fall, saknar han pinnen och jag också. Det gick över efter bryt på vägen hem. Surande över en kopp te och pussar från en uppvaknad dotter. Allt gott! Allt glömt!

Nu sover de båda tätt intill varandra och jag har ätit en god hemmalagad korvgryta med pasta.

Recept:
4 pers. 20 minuter, inklusive förberedelser.

Pasta ca 300 g. Följ koktiden och lämna lite kokspad i kastrullen. Då blir inte pastan tråkig men kokar inte heller vidare på eftervärme. 

ca 400 g valfri korv (vi brukar använda kyckling eller ox- grillkorv)
1/2 grovhackad lök
2 klyftor grovhackad vitlök 
1 turkisk paprika (biber) (kan självklart uteslutas.Vi köper färsk grön, på grönsakstorget här i Hbg)
1 slantad morot
1/2 tärnad aubergine
1 brk tomatkross
5 dl vatten
1 (ox) buljongtärning ( eller valfri  fond)
ca 1 dl grädde
1 krm cayennepeppar 
1 krm svartpeppar, ur kvarn
1 tsk strösocker
ev. 1/2 tsk salt

Låt smör smälta med en skvätt olja i en het panna. Tillsätt grönsakerna och fräs lite försiktigt. De ska bara bli lite lätt gyllenbruna. Peppra med lite cayenne. Tillsätt slantad korv, bryn lite lätt. Häll på tomatkross och vatten. Tillsätt en buljongtärning, socker, svartpeppar och sänk värmen till strax under medel och lägg ett lock på glänt. Låt puttra i ca 8 min. Smaka ev. av med salt och häll på grädde. Låt koka upp. Smaka av igen. 

Servera blandat med pastan eller på svenne vis, (Vi serverar i djup tallrik) med pasta i botten och sås på toppen. Ev färsk ört och någon god hyvlad ost på .

Smaklig spis!

Nu ska jag diska sen amma innan nanna.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar