måndag 20 augusti 2012

Inskolningens sista dag och två fria händer...

Mini sover på sängen. Fortfarande i babybjörnen sen vi kom hem från förskolan där vi lämnade D kl 9 för sista dagen innan det börjar på riktigt. Jag har båda händerna fria och det hade jag en stund i fredags också och det känns både ovant och skönt på samma gång.

Jag saknar D innerligt men det går väl över eller avtar i alla fall. Hon gick rätt in och satte sig hos Margaretha och började läsa bok. Slängde pussar och vinkade hejdå men hon brydde sig inte idag. Hoppas hon inte blivivt ledsen än.

I fredags gick hon första dagen själv. 9-14. Vi var många oroliga mammor som lämnade och efteråt fick vi information av chefen för förskolan, Margrethe, på stora avdelningen Getingen, en bit bort.
Efter mötet ringde vi nog alla mammor för att kolla att våra barn hade det bra. D lekte fint. Jag ringde igen kl 12. Då sov D efter att ha ätit höns, ris och curry med god aptit. Goa ungen, så glad att hon trivs.

När jag hämtade henne kl 14 hade hon nyss vaknat och gick runt med napp och alfons i släpttåg. Hon kom till mig och lade huvet på mitt knä men inga tårar. Så skönt!

Förra tisdagen började vi inskolningen. Då var jag med hela dagen 9-14. Maken var hemma med mini och gav utpumpad bröstmjölk ur flaska. Han tyckte det var jätte mysigt!

D kastade sand på ett barn i sandlådan och ville ha alla leksaker för sig själv men annars gick det bra.
Det känns som ett lagom stort dagis med bra fröknar och mysiga barn. Jag tror vi ska trivas bra.

I onsdags kom min bror som var ledig och passade mini medans vi var på förskolan. Det enda jag oroades för på förskolan var att D är van att sova fm innan lunch och blev så övertrött att hon spelade över vid bordet och åt noll.

På torsdagen upprepades detta och hon var väldigt mammig och klängig., När vi kom hem väntade kusinerna på oss som passat mini tillsammans med min bror. Han åkte för att handla och D fick lekt av sig och var sen ännu tröttare, precis som jag. Hon rullade ut med sin pappa och fick sovit i vagnen när kusinerna gått hem och jag fick vila i sängen med mini.

Det är svårt att känna att man räcker till hela vägen med två barn. Framförallt till lek och kel hela tiden. Det är sån tur att maken kommer hem kl 16 och är ledig varje helg så vi kan mysa och leka och avlasta varandra. Jag är SÅ imponerad av alla er som klarar allt själv, alltid! Jag är också enormt tacksam att jag slipper.

Nu ska jag och mini rulla ner till biblioteket och sen hinna nåt mer ärende och amma och kela innan stora tjejen ska hämtas kl 14. Frågan är om jag ska ringa och fråga hur det går?


Stora förskoletjejen


Ett bildkollage från veckan som gått

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar