måndag 13 augusti 2012

Gräshäng och de två finaste skatterna jag vet!

Igår vaknade maken ovanligt tidigt för att vara söndag och efter frukost packade vi ner korv, tillbehör, fyllde grillen med kol och tändvätska och rullade ner barnen till Vinkingstrand. Det var soligt när vi kom så sandalerna åkte av och jag och D gick genom den grovkorniga sanden och ner till havet för att bada fötterna. Det blev att vi badade upp till knäna. Fast det var bitande kallt till en början. Jag vande mig efter en stund och D verkade njuta från första stund. Maken tände på grillen och mini sov gott i vagnen, i skuggan. Vi bredde ut vår stora filt på gräset och njöt av grillad korv m rostad lök och mogen nektarin till efterrätt. Sen gungade D och R på en jätte gunga.

Vi såg hur allt fler packade ihop när molnen kom men vi gick ner och badade fötterna igen och kastade tång. Efter en stund var solen tillbaka igen. Mini vaknade och blev ammad och bytt på. Efter 3 timmar var vi nöjda och rullade upp för backen och över järnvägen och hemåt. Båda barnen somnade i vagnen.

Väl hemma lade sig R på gräset framför uteplatsen och jag satte mig och drack kaffe i solen. Grannen kom förbi och pratade en stund. När barnen vaknade duschade vi av oss strandlukten och svidade om. Sen bar det av till kräftkalas hos mormor och morfar. Lillebror är också hemma så det fanns gott om kräftor och det smakade lika gott som förra året! R skrämde D med en kräfta men när hon suttit hos mormor som åt kräfta efter kräfta blev hon sugen på att göra som förra året och prova en. Den slank ner fint. De blev ett par stycken innan hon var nöjd och skulle dansa med mormor och morfar till Lady Gaga. Jag ammade och åt kräftor om vartannat!

Efter blöjbyten och mer lek blev det välling i mormors knä för Ds räknng sen rullade vi iväg till bussen och åkte hem. D slocknade i min famn och liten höll sin far och mig vaken till 12 snåret. Hon har sen hållt mig vaken större delen av natten och D har skrikit på pappa flera ggr i natt från sin säng men somnade om varje ggn fram tills klockan 5, då hon fick ligga hos oss och mysa.

Idag har vi gungat, åkt rutchikana, rullat förbi dagis och sagt hej. Mini grät och blev bytt på i vagnen och D vägrade lägga sig ner och vila fast hon var övertrött. Det slutade med att jag fick köra fullastad vagn med matkassar med en hand och bära D på ena höften resten av vägen hem. Efter att hon fått bytt blöja, ätit lasagne själv och blivit avduschad det värsta somnade hon gott i min famn. Nu ligger hon och sover ljudlöst i sin säng och mini ligger i min. Kanske är det nu jag själv skulle ta en lur? Eller ska jag sortera tvätt och diska?


Maken skötte som vanligt grillen


Jag satt och njöt med D i famnen



G somnade vid bröstet efter maten


Stora ljuva tös


Lilla ljuva tös

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar