söndag 26 augusti 2012

Fisarna från helvetet och helg, ljuva helg!

Jag fiser så jag själv mår illa. Stackars G då som ligger och sover i min säng nu när jag sitter här och skriver i samma rum. Liten är ute med sin pappa och rullar vagn och dricker välling. Hon somnar bäst så. Och till alla er som tycker att barn ska somna i sin egen säng. Ja, det kanske dem ska i ditt hem, i ditt liv, som barn till dig men till mig och R är det viktigaste en lugn insomning och trygg sömn. Sén tror jag absolut att D sover bäst i sin egen säng. Förrutom när hon är sjuk eller orolig och vaknar stup i kvarten och är ledsen, som i natt.

Ja, jag tycker att alla gör som de vill och det som funkar bäst för dem. Min mamma var här och hjälpte mig med en ostryrig D häromkvällen när R var i Malmö. Hon tyckte absolut att D skulle somna i egen säng. Efter 20 min av skrik, bråk, hopp och gråt gav mamma upp. -Egentligen skulle jag bara lägga henne i sängen och gå ut, sa hon. Ja, gör du så, tänkte jag.

Just nu är det mycket som är nytt. Ett syskon som tar tid och uppmärksamhet från mamma och pappa. Förskolan där man måste lära sig nya rutiner, ta hänsyn till andra barn. Lära sig lita på och lyssna på andra vuxna. Jag tycker att det räcker just nu. Dessutom tycker hon att D borde vara torr på dagen. Att gå på pottan kan väl inte vara så svårt. (??) Tydligen var min lillbror torr när han började på dagis 9 månader gammal, för 26 år sedan. Grattis! Det är bara en av 2-åringarna på förskolan som börjat potträna på riktigt. Är vi föräldrar av idag för lata för att träna dem tidigt? Jag är tydligen det enligt min mamma. Ja, där fick hon sig en känga men snälla. Min bror fyller 40 och jag är 37. Hur minns hon hur allt var då och att hennes generation fick allt att funka bättre? Jag kände mig som en dålig mamma där och då. Men nu har jag släppt det. Vi gör som vi vill och tycker funkar för våra barn.

Hur som helst har helgen varit ljuvlig trots noll sömn och mens. Sofie och Fidelie var här idag, mys pys och kusinerna var här igår och lekte och mös. Mannen har lagat brulle och middag och jag fick sova mellan 9:30-11.45 idag, tack min fina familj. Förlåt att jag varit bitter och sur.

Här kommer några bilder från helgen och så som avslutning på en mens bitter uppdatering:)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar