söndag 21 augusti 2011

Malmö festival bland spyor och turkisk buffe´...

Jag älskar turkisk mat. Igår gjorde jag ett återbesök på restaurangen mina vänner tog mig till på min möhippa 2010. Turkisk mat på traditionellt vis. Buffe´ kan vara riktigt sunkigt men de lyckas hålla det riktigt fräsht och gott. Lamm, som smalt i munnen. Vi svenskra kan inte laga lamm, därför gillar vi inte det. Turkarna kan verkligen. mums. Kyckling så saftig med krispigt skinn. Röror, som jag älskar. Linssoppa, mums. Detta är mitt favoritkök.

Efter tågresan till Malmö, som har börjat sin årliga 8-dagars festival så var både maken och dottern lite loj. En stund senare, på restaurangen, kaskadspydde lillan. Precis när maken lämnat bordet för toaletten, satte hon igång och spydde ner sig själv, barnstolen och golvet! Inte bordet, som tur var.

Efter det sov hon i vagnen, två timmar non-stop. Det förtog inte upplevelsen mer än en stund efter. Vi tvättade henne, golvet, stolen och bytte hennes kläder. Sen däckade hon i vagnen, lilla fialotta och vi kunde fortsätta ut i festivalyran, mätta och nöjda.

Malmö var på bästa humör. Underbart sommarväder, glada och lediga människor och musiken och dofterna från maten visade verkligen stadens bästa sida. Jag börjar gilla Malmö.

När vi kom hem med tåget, mötte vi en karavan av unika bilar, från Vallåkra träffen, mitt i stan. R älskar Mustanger och det bjöds på flera, så hans lycka var stor. Han mötte upp med sin kompis och jag och D mötte upp med mormor och morfar och jag fick äta gott som avslutning på kvällen också.

D älskar sin mormor och morfar och det är så härligt att se dem tillsammans. Hon skrattar så hon kiknar när mormor skojar med henne och hon sitter så tryggt på morfars höga axel och tittar nyfiket på konst och lyssnar på allt morfar berättar.
Hon somnar gott i enderas famn.

Lite senare kunde vi rulla hem henne i vagnen. Hennes pappa fortsatte sedan ut i natten.

I natt har lillan haft ont i magen och sovit oroligt, så vi är båda trötta. Hon somnade om nyss, utmattad, efter lek i min famn, underbara barn. Ljuvligt att ha henne nära.

Nu ser jag reprisen på "So u think u can dance". Mitt absoluta favvoprogram, all time. Och lillan sover nära sin far, utslagna båda två:)

Solen skiner i kapp med min lycka just nu och denna söndan känns bra, riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar