fredag 14 december 2012

Nedrans skitdag tack för att du tog slut!

Igår ville jag bara lägga mig under täcket igen när jag steg upp. Blää! Ingen av ungarna hade sovit. G hade feber och verkade känna av vaccinsprutorna hon fått på BVC. Hon grät och var vaken mest hela natten (inget hon brukar göra). Jag försökte trösta och amma. Hennes gråt väckte D som sen väckte oss kvart i 12 och sen 2 med sitt hostande så pass att hon fick ligga inne hos oss. Jag var mer död än levande när vi rullade bort till förskolan i sällskap av Jenny(grannen) och hennes två änglar.(Sötaste Tuva och Filippa). Jag glömde Ds sovvagn så fick rulla hem och hämta den och tillbaka igen. Berättade för fröknarna att D kanske inte orkar med dagen pga natten men det är ju LUCIA så hon hoppade upp på morgonen och ville ha sin tomteklänning på sig direkt!

Klart vi skulle gå till förskolan då. Så som hon övat på sångerna. (Enligt Marie var D den enda av barnen som faktiskt sjöng sångerna).

Jag och G rullade hem. Hon var så trött, lilla troll så hon slockande i vagnen. Jag fick duschat och bäddat och upplockat sen var det blöjbyte, amning och kläder på G innan vi tog bussen ner till stan. Handlade julklappar till maken och en JÄTTEfin jacka ( bild kommer vid tillfälle) till mig själv för halva priset. Kunde liksom inte motstå. Jag handlar aldrig nåt till mig själv, längre. 

EN riktig bimbo trängde sig före i hisskön på HM och tryckte på knappen så dörren stängdes framför min näsa. Då skrek jag, - Du, det är faktiskt kö här!!! Inget hon brydde sig om. Blängde ner henne på babyavdelningen och blockerade hennes körfält så hon fick vänta tills jag var klar innan hon kunde rulla iväg med sin fula vagn. Dumskalle! Jag var så innerligt upprörd av detta. Snacka om tröttilsken. 

Nu var det dax att köpa med lunch då jag varken ätit eller druckit annat än gårkvällens vatten. Bussen hem. På väg till dörren stötte jag på Marie, från förskolan. Hon skulle på sin dotters Luciafirande. Hon berättade att D vaknat oc varit jätte ledsen och klagat på ont i ögonen och hon hade fullt med var. Trodde det var över då hon vaknat utan 3 mornar i rad? Ringde Dijana som sökt mig och mkt riktigt, det var ögoninflammation delux, sa hon. Jag rullade in på förskolan med G och mina shoppingkassar 10 över ett. D blev lite ledsen när hon såg mig. Efter en lång kram och tröst var det bra. -Hon får gå hem och krya på sig. Det kommer fler Lucia. Det smittar så att det är bäst. 2 pepparkakor fick hon i handen innan dörren stängdes bakom oss. 

Min besvikelse var nog störst för D verkade rätt nöjd att jag kom. 50 minuter senare skulle alla föräldrar komma på Luciafirande och få höra sina barn sjunga( eller i alla fall se dem sitta i ring med sina fina luciakläder). Jag kände mig så ledsen att att vi inte fick vara med. Tramsigt och överdrivet, säkert men jag var ju så trött! Ringde maken som tyckte det var bedrövligt. Vi kunde väl fått sitta i en soffa en bit från de andra och lyssna och sjunga och sen gå hem lagom till fikan, så vi inte var för nära och kunde smitta men icke! Jaja, är väl deras policy! 

Vi gick hem och lekte och torkade snor. Sen klädde vi oss varmt och gav oss ut i -11 grader och stötte på en förälder med sitt barn. - Varför kom inte ni på Lucia, vi sågs ju imorse. Jag blev ditringd för D vaknat och haft ögoninflammation en timme innan firandet, svarade jag. -Va, kunde hon inte få stanna då?. Tydligen inte, svarade jag! Inte bara jag som tyckte det var lite hårt alltså. 

Vi gick till affären och köpte lussekatter och julmust och rullade hem igen. Lagom till R rullade in med sin cykel på gården skulle jag tända ljusen men råkade slå till julmustflaskan och ni kan tro det skummade och fräste och sen hade vi julmust PRECIS överallt! Jag fick ett inombordsutbrott men fick andas, räkna till tio och vänta med att bli arg tills jag var ensam på uteplatsen och svor och röt för mig själv! Grannarna funderar nog på att ringa "femte våningen" , på sjukan ibland, när de ser mig! 

Efter världens längsta inlägg och 5011 felskrivningar så avslutar jag nu med söta bilder.

Glad Lucia i efterskott! 


Gs julskäggs- body.


Den största julstjärnan. Vald av maken.


En egen-komponerad stjärnbild på fönstret. 


En rosa-röd julstjärna med röd sladd var ett måste till Ds rum.


D fick tomtar och en gris i sitt fönster.


G fick inte visa upp sin fina luciautstyrsel idag.


Makens juleljusinstallation!

1 kommentar:

  1. Usch, vilken dag! Förstår att du uppskattade att den tog slut till sist.... I backspegeln får man väl tänka att det är bra att man ibland har såna där skitdagar, så man uppskattar de bra dagarna.

    SvaraRadera