lördag 5 januari 2013

Surfplattan måste vara världens bästa lyxpryl.

Vår julklapp kommer väl till pass när man vill googla nåt snabbt eller se nån film. Jag köpte hörlurar till R med riktigt bra ljud så filmen blir som på bio fast rakt in i örat! Jag tycker film är bäst så. Inget prassel eller smaskande av popcorn av grannen eller störande fnitter eller mobilsignaler i fjärran från nån rad längst bak. Bara jag, padden och filmen, i symbios! Förutsättningen är att gubben vill läsa bok eller göra annat och att barnen sover. Igår var det en sån kväll!

R nattar D halv 9 och då får G gröt och sen ny blöja och pyjamas. Kl 9 sover båda numera! Tack vare gröten som G får senare på kvällen så vaknar hon inte och vill amma kl 11. I natt ammade jag henne kl 1 sen somnade hon i min armhåla och jag somnade innan min man. Unikt på fredagar! D vaknade kl 2 men somnade efter en halvtimme igen. Tror hon är inne i en utvecklingsfas. Hon närmar ju sig 2 år och säger nya ord och meningar med 3 ord, varje dag! Allt som varit grötigt börjar klarna för oss nu. Det är jätte kul!

I förrgår kom D upp kl 12 när jag diskade och städade upp. Jag hade fastnat vid teven. Hon drack välling i mitt knä medan teven spelade Melissa Horn. Innan hon kom till ro i sängen igen var kl 2. Kl 3 ville G amma. Sen sov jag väldigt lite till efter det. Som tur var låg vi kvar till 9 i sängen. Det blir långa nätter med alldeles för lite sömn. Jag borde såklart lägga mig när barnen somnat men då finns det alltid pyssel kvar( jag vet att det finns kvar på morgonen efter också men jag vill ha ordning när jag lägger mig) och sen vill jag ha en egen stund innan jag somnar!

Igår hade jag mjölstockning för först ggn. Gjorde så ont! G ville inte amma utan bet bara i bröstet på kvällen och natten. På morgonen hade jag ont och under förmiddagen blev det olidligt med feber och värk i hela bröstet och ut i armen. Gav G koksaltlösning i näsan. Då kom det ut långa strängar av gult snor, Örk! Sen började hon äntligen amma, tack och lov. AJ, vad det gjorde ont också. Hade aldrig mjölkstockning med D. Hon åt sig mätt varje ggn och tömde oftast båda brösten vid amningen. Hon var aktiv redan som bebis. Hon satt själv när hon var 4 1/2 månad och ålade runt på filten. Hon kunde stå med stöd innan hon var 5 månader. G ålar för fullt nu men har inte alls samma aptit. Hon följer ändå kurvan. Fast hon spyr som en kalv. Det gjorde aldrig D heller. Hon behöll allt! Men var ju aktiv redan då, som sagt!

Jag var helt utmattad och överlycklig när övertrött D äntligen somnade kvart över 2. Halv 3 sov vi alla 3. Längtar tills tisdag när vi kommer in i rätt rutiner igen. Det har nog D också saknat för "scholan", pratar hon mkt om! Hon har lite tyskt uttal ibland, haha!

Idag skiner solen och det är lördag. Maken ska till simhallen med D. Hon fick en baddräkt i julklapp och har badat i baljan med den hela veckan. Jag och mini ska gå en lång runda längs stranden. Bäddar ner henne i åkpåsen i vagnen och tar långkalsonger och ullstrumpor på mig själv. Längtar efter havsdoft!

Men först ska det vikas in tvätt, diskas upp efter frukost och bäddas.


Ha en härlig helg därute!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar