tisdag 29 januari 2013

Gamla vänner, Nya vänner och bibblans böcker "rockar"!!

Förra veckan träffade vi Loppan och Linda P. Det brukar inte vara helt enkelt att ta med båda barnen till stan men det gick bra! Endast vid toa och blöjbytebesök blev det lite krångligt! Då skulle D pilla på allt som är äckligt på offentliga toaletter! ( Det är ju vidrigt ändå!)Toaborste, soptunna, toastol, ja, ni vet! Annars var jag väldigt glad att båda var snälla och skötsamma. Det var en bra fika med prat om gemensamma nämnare och uppdatering av livet och planer.

Annars har vi umgåtts väldigt mycket med grannen och hennes barn. Vi har matat fåglar i ett fruset pålsjöskog, fikat, promenerat i snön, gjort pass till dem små. Jätte mysigt!

Förra veckan var vi på Bvc. Det var läkarbesök för G. Hon fick godkänt i utveckling. Visst är det bra det kollas men lite väl gammalmodigt att alla barn ska följa till punkt och pricka?!

G sitter inte gärna men hon kryper redan lite. D satt redan när hon var 4 1/2 månad men kröp först när hon var 9 månader. Sen gick hon när hon var 13 månader. Hon kunde stå med stöd när hon var 5 månader.

G gillar gåstolen och när D inte är hemma och ska putta på eller sitta på den så kör hon bra. Hon kan inte svänga eller backa men hon kör rakt fram med kontroll. Jag oroar mig inte mycket för utvecklingen. Det enda jag känner är att jag blir rädd när dem trillar ner eller slår huvet men annars trillar och snubblar barn. Deras kroppar är ju mycket mjukare än våra så stötarna blir inte så hårda men som mamma är man ju blödig, oftast! Jag är det. Mer än jag trodde innan jag fick barn. D vill somna i sin egen säng nu. På eget bevåg. Då vet vi att hon känner sig trygg nog att göra det. Hon vill sitta på pottan och kissa och bajsa. Tyvärr är det potträning för dem stora barnen 2 1/2 åringarna så D får inte precis tillfälle på förskolan men vi har inte tvingat fram det utan vi har låtit henne bli nyfiken och intresserad. Vissa kanske tycker det passar in på fri uppfostran. Vi tycker det är god uppfostran. Frihet under uppsikt och uppmuntran mer än tvång och hårda rutiner och krav.

Innan dagishämtning var jag på lokala bibblan och lånade några "Pippi" och "mamma mu" böcker till D. Det uppskattades. Hon bläddrar fint i dem nu och hon verkar lyssna på att man måste bläddra extra fint när det är låneböcker:).

Nu luktar det bajs, så plikten kallar!

Haj!

 
D gillar sin kjol

 
Sötaste balettflickan

 
D har ätit mycket nyårsmat:)

 
G försöker krypa i sin balettkjol

 
D var tvungen att prova nya baddräkten
i den pyttiga baljan

 
G hoppade sig trött

 
D visar sina fina napptänder

 
G åker gärna runt i stolen

 
Mysigaste bebisen att somna nära

 
Hon har så lång lugg att vi får använda
klämma... tills hon tröttnar och tar av den
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar